چند مدل رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد و کاربرد هرکدام چیست؟

شاید پاسخ به این پرسش که چند مدل رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد، تا ده سال پیش آنچنان اهمیتی نداشت و رنگ دیوار همه خانه‌ها به صورت پیش فرض سفید بود. اما امروزه قضیه دیگر به این سادگی‌ها نیست. امروزه اکثر افراد پس از خرید خانه سراغ یک طراح دکوراسیون می‌روند تا طراح بر اساس وسایل منزل خریدار شده و روانشناسی رنگ‌ها دیوارها را به بهترین شکل ممکن رنگ کند.

انواع رنگ ها در نقاشی ساختمان

در پاسخ به این سوال که چند مدل رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد، باید بگویم که اساسا چهار مدل رنگ اصلی شامل رنگ روغن، رنگ آکریلیک، رنگ پلاستیک و پتینه کاری در نقاشی ساختمان وجود دارد که شما باید بسته به نظر و بودجه‌ای که برای کار نقاشی ساختمان در نظر گرفته‌اید یکی از مدل‌های رنگ نقاشی ساختمان را انتخاب کنید.

حال که می‌دانید چند مدل  رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد، بیایید نگاهی ریزتر به پاسخ این سوال بیندازیم تا ببینیم کاربرد هرکدام از مدل‌ها چیست. پیش از شروع مطلب باید رک و راست بگویم که دانستن پاسخ این سوال که چند مدل  رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد، بدون این که یک طراح را به عنوان دستیار در کنار خود داشته باشید، آنچنان جنبه کاربردی ندارد، چرا که بخش عمده‌ای از علم نقاشی جنبه عملی دارد و شما نمی‌توانید صرفا با دانستن پاسخ این پرسش که چند مدل رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد، آستین‌هایتان را بالا بزنید و کار رنگ‌امیزی را شروع کنید.

 

رنگ روغن:

استفاده از رنگ روغن برای رنگ‌آمیزی ساختمان از سال‌های بسیار دور رواج داشته است. سطح رنگ شده به کمک رنگ روغن، برای خشک شدن نیازمند مدت زمانی نسبتا طولانی است. این رنگ‌ها دوام بالایی دارند، قابل شست‌وشو هستند و نتیجه استفاده از ان‌ها سطحی بسیار زیبا و صیقلی است. با این حال استفاده از رنگ روغن برای نقاشی ساختمان تنها مدل نقاشی ساختمان نیست و جز این مدل، چند مدل  رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

از معایب رنگ روغن می‌توان به بوی بسیار تند و شدید آن در کنار پروسه طولانی مدت نقاشی به کمک این مدل رنگ اشاره کرد. در کنار تمام این مزایا و معایب، قابلیت شست‌وشو راحت و موثر لکه‌ها از روی دیوار یکی از دلایلی است که باعث شده استفاده از رنگ روغن محبوبیت بسیاری در بین خانواده‌هایی که صاحب فرزندان کوچک هستند دارد پیدا کند. برای دانستن سایر پاسخ‌های این پرسش که چند مدل  رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد، ادامه مقاله را دنبال کنید.

 

رنگ پلاستیک:

رنگ پلاستیک نیز درست مانند همتای روغنی خود قیمتی نسبتا ارزان دارد. از مزیت‌های برجسته رنگ پلاستیک نسبت به رنگ روغن، این است که رنگ پلاستیک فاقد بوی بد و تندی است که رنگ روغن در محیط اطراف پخش می‌کند. اگر دوست دارید کار نقاشی ساختمان خود را بدون کمک نقاشان آزاد کار خارجی انجام دهید، استفاده از رنگ پلاستیک می‌تواند برایتان مناسب‌ترین گزینه ممکن باشد. با این حال همانطور که گفتیم نباید عجولانه تصمیم گرفت چراکه رنگ پلاسیتک نیز معایب خود را دارد.

یکی از معایب رنگ پلاستیک دوام کم آن است و دیگر نقض رنگ پلاستیک که استفاده از آن در مناطق مرطوب تقریبا غیرممکن کرده، این است که رنگ پلاستیک جاذب رطوبت است. همانطور که پیش‌تر گفتیم چند مدل رنگ در نقاشی ساختمان جود دارد و عاقلانه‌ترین کار این است که با دانستن خصوصیات انواع مختلف رنگ، از مدل‌های مختلف رنگ برای رنگ‌آمیزی خانه خود استفاده کنید.

برای مثال استفاده از رنگ پلاستیک برای رنگ‌آمیزی سقف مناسب است. تا اینجای کار چطور بود؟ آیا توانستید به پاسخ این پرسش که چند مدل رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد دست پیدا کنید؟ اگر جوابتان بله است، دارید زود قضاوت می‌کنید، چون هنوز گزینه اصلی را برایتان رو نکرده‌ایم. مهم نیست که چند مدل  رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد، مهم این است که بهترین مدل کدام است…

 

رنگ اکریلیک:

رنگ آکریلیک، اگرچه زمخت است اما خیلی زود و راحت خشک می‌شود. استفاده از این رنگ به تازگی باب شده است و می‌توان گفت رنگ آکریلیک در بین چند مدل  رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد، تقریبا بهترین مدل است. نگران زمختی آن نباشید چراکه اگر کار رنگ آمیزی را به یک نقاش حرفه‌ای بسپارید می‌تواند با لایه بندی مناسب رنگ‌، از زمخت به نظر رسیدن آن جلوگیری کند.

این رنگ دوام بالایی دارد، ضد رطوبت است، ترک نمی‌خورد، سریع خشک می‌شود، محلول در آب است و از همه مهم‌تر، سازگار با محیط زیست است. حال که می‌دانید چند مدل  رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد و کاربرد هرکدام چیست، می‌خواهیم شما را با سبک خاصی از نقاشی ساختمان آشنا کنیم.

نام این سبک پتینه کاری است و صحبت درباره آن تا زمانی که ندانید چند مدل رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد، عملا غیر ممکن است. دانستن پاسخ این پرسش که چند مدل رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد، می‌تواند شما را از ویژگی‌های هر مدل رنگ آگاه کند و شما باید بنابر ویژگی‌های فیزیکی هر رنگ، از بهترین ترکیبات ممکن برای پتینه کاری استفاده کنید.

 

هنر پتینه کاری:

حال که می‌دانید چند مدل رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد، باید سراغ گزینه‌هایی که طراح به شما پیشنهاد کرده بروید و یکی از گزینه‌های پیش رویتان را انتخاب کنید و البته پس از اینکه دانستید چند مدل  رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد و کاربرد هرکدام چیست، می‌توانید سراغ بررسی گزینه پتینه کاری بروید.

پتیه کاری به معنای استفاده از طرح‌های نقاشی شده، روی بافت رنگ‌آمیزی شده اصلی دیوار است. برای اینکه یک طرح پتینه کاری مناسب برای دیوارتان پیدا کنید، باید بدانید که کدام رنگ‌ها بهتر روی هم می‌نشینند و برای رسیدن به پاسخ این سوال چاره‌ای جز دانستن ای که چند مدل رنگ در نقاشی ساختمان وجود دارد و کاربرد هرکدام چیست، برایتان وجود ندارد.

 

نقاشی ساختمان رنگارنگ

جهت دریافت مشاوره رایگان و سفارش نقاشی ساختمان با ما تماس بگیرید:

نقاشی ساختمان رنگارنگ

تماس با نقاشی ساختمان رنگارنگ