آشنایی با اصول ترکیب رنگ ها

شاید اگر تا به حال به جز رنگ های اصلی و مرسوم، از رنگ های ترکیبی برای نقاشی محل زندگی خود استفاده نکرده باشید، به احتمال زیاد آشنایی کاملی با رنگ های ترکیبی و نحوه ساخت این نوع رنگ ها ندارید. اگر تمایل به دانستن اصول ترکیب رنگ در نقاشی ساختمان دارید، با ما همراه باشید تا بطور کامل شما را در جریان چگونگی اصول ترکیب رنگ ها در نقاشی ساختمان قرار دهیم. طبیعت و دنیای اطراف ما سرشار از رنگ های زیبا و متنوع هستند و هرکدام از این رنگ ها تا ثیرات خاص خود را بر جسم و روان ما می گذارند. در بین رنگ ها، رنگ های اصلی و رنگ های موجود در طبیعت، قدرت تاثیرگذاری فوق العاده ای بر سلامتی و خلق و خوی انسان دارند. همانطور که در طبیعت رنگ ها به لحاظ درجه بندی روشن تر و تیره تر هستند ، به همان نسبت درجه تاثیر گذاری رنگ، نیز متفاوت است.

بعنوان مثال رنگ سبز که نماد طبیعت سر زندگی است و رنگ بیشتر برگ های درختان سبز است، اما این سبز بودن در برگ های درختان مختلف متفاوت است. در نقاشی ساختمان هم که رنگ عامل اصلی محسوب می شود، همینطور است. یعنی رنگ هایی که از یک خانواده هستند ولی به لحاظ درجه بندی روشن تر و یا تیره تر هستند، هر درجه ای از رنگ تاثیر متفاوتی دارد. به همین دلیل شرکت نقاشی ساختمان رنگارنگ، تاکید می کند که حتما قبل از انتخاب رنگ، شناخت کافی از خلق و خوی افراد خانواده داشته باشید تا رنگ مناسب برای قسمت های مختلف خانه را براحتی انتخاب کنید وبعد از اجرای نقاشی، از ایجاد فضای جدید در خانه تان لذت ببرید و آرامش را بطورکامل لمس کنید.

 

ترکیب رنگ ها در نقاشی ساختمان

ترکیب رنگ ها در نقاشی ساختمان

ترکیب رنگ ها در نقاشی ساختمان چگونه است؟

در ابتدا باید بگوییم که اصول ترکیب رنگ ها در نقاشی ساختمان با آن چیزی که بطور معمول از ترکیب رنگ می دانیم کاملا متفاوت است. تصور عموم از ترکیب رنگ ممکن است اینگونه باشد که اگر دو رنگ را باهم مخلوط کنیم به یک رنگ جدید می رسیم. مثلا رنگ قرمز و زرد را ترکیب کنیم رنگ نارنجی بدست می آید. از ترکیب آبی و زرد رنگ سبز را داریم و یا با ترکیب دو رنگ آبی و قرمز رنگ بنفش حاصل می شود. این نوع ترکیبات رنگی اگر چه برای سه رنگ فرعی درست است اما در ترکیب رنگ های دیگر به هیچ عنوان صدق نمی کند. تمامی رنگ ها از ترکیب سه رنگ اصلی قرمز، زرد و آبی به اضافه رنگ سیاه و سفید بوجود می آیند. دلیل اینکه این سه رنگ را بعنوان رنگ های اصلی می شناسیم این است که دانه های رنگی تشکیل دهنده این رنگ ها از ترکیب هیچ رنگ دیگری بوجود نیامده است. رنگ های فرعی شامل بنفش، نارنجی و سبز هستند که از ترکیب سه رنگ اصلی ایجاد می شوند. اما اصول ترکیب رنگ ها در نقاشی ساختمان چیز دیگری است که رنگارنگ در ادامه مفصل به آن اشاره خواهد کرد.

اصول ترکیب رنگ در نقاشی ساختمان

اصول ترکیب رنگ ها در نقاشی ساختمان به این صورت که برای روشن کردن رنگ ها از رنگ سفید و برای تیره تر کردن رنگ ها از رنگ سیاه استفاده می شود. برای آشنایی بهتر چند نمونه از ترکیب رنگ ها در نقاشی ساختمان را ذکر می کنیم. نمونه ای از اصول رنگ های ترکیبی برای استفاده در نقاشی ساختمان

  • رنگ های روشن: ترکیب مادر رنگ اصلی با مقدار معینی از رنگ سفید
  • رنگ های تیره: ترکیب مادر رنگ اصلی با مقدار معینی از رنگ مشکی
  • رنگ سبز زیتونی: ترکیبی از رنگ گل ماشی با مقداری رنگ آبی
  • رنگ سبز فیروزه ای: ترکیبی از رنگ های آبی و زرد
  • رنگ یاسی: ترکیبی از رنگ های سفید، آبی و قرمزاست. باید توجه داشت که اگر رنگ مشکی در این ترکیب بیشتر شود، ممکن است رنگ دلخواه را نداشته باشیم.
  • رنگ کرم: این رنگ جزو رنگ های روشن محسوب می شود، رنگ غالب در این ترکیب سفید است و علاوه بر آن رنگ های قرمز، زرد و آبی در این ترکیب جایگاه خاصی دارند. نکته جالب در مورد این رنگ این است که، رنگ های گرم، سرد و خنثی را شامل می شود.
  • بیشتر رنگ های فانتزی از ترکیب یک یا چند رنگ با هم، بدست می آیند. مانند رنگ هایی که به نوع ترکیب آن ها اشاره شد. با استفاده از ترکیب رنگ، می توان رنگ های زیادی را بوجود آورد که هر کدام زیبایی خاصی را به محیط اطراف می بخشد.
اصول ترکیب رنگ در نقاشی ساختمان

اصول ترکیب رنگ در نقاشی ساختمان

**رنگ های مسی، نقره ای، طلایی، برنز و بژ در گروه رنگ های ترکیبی قرار نمی گیرند. این دسته رنگ ها از ترکیب پودر و روغن جلا به صورت رنگ های آماده ی اکریلیک ساخته می شوند.
اصول ترکیب رنگ ها در نقاشی ساختمان مهارت ویژه ای را می طلبد. در نگاه اول شاید این کار ساده بنظر برسد ولی بسیار حرفه ای و دقیق باید صورت گیرد. استاد کاران شرکت نقاشی ساختمان رنگارنگ آموزش های لازم برای انجام این کار گذرانده اند و از کاربرد آن ها آگاهی دارند و میزان ترکیب هر رنگ را به خوبی می دانند. کاتولوگ هایی برای ترکیب رنگ نیز موجود می باشد که میزان ترکیب رنگ ها را برای ایجاد رنگ های جدید نشان می دهد. اما همه ی این ها به صورت تئوری هستند و برای نقاشان حرفه ای کاربردی تر هستند.

برای مثال اگر شخصی تمایل داشته باشد که اقدام به نقاشی ساختمان خود کند و رنگ های ترکیبی را انتخاب نماید، هرچند که میزان و اصول ترکیب رنگ ها در نقاشی ساختمان به درستی در کاتالوگ بیان شده باشد اما باز هم ممکن است شخص نتواند به رنگ دلخواه خود برسد. چرا که این کار ظرافت خودش را دارد و با تجربه امکان پذیر است. کافی است چند قطره از مادر رنگ ها کم و یا زیاد افزوده شود، در آن صورت رنگ دلخواه به هیچ وجه ایجاد نمی شود و باعث اصراف رنگ می گردد حتی ممکن است استاد کار حرفه ای هم نتواند این زنگ را به گونه دلخواه درآورد، زیرا خانه از پایبست ویران است. توصیه ما به شما این است که به کادر حرفه ای نقاشی ساختمان رنگارنگ اعتماد کنید و از تجربیات نقاشان زبده و چیره دست در زمینه نقاشی ساختمان و اصول ترکیب رنگ ها بهره گیرید. اساتید هنرمند رنگارنگ به خوبی از کاربرد رنگ ها نیز آگاهند و شما را در زمینه انتخاب رنگ های مناسب برای فضاهای مختلف داخلی و خارجی راهنمایی می کنند.